Scenariusz lekcji w pracowni komputerowej z Zasad żywienia i technologii gastronomicznej w kl. I Technikum Hotelarskiego 1. TEMAT LEKCJI: Rodzaje diet i ich charakterystyka.
2. CELE OPERACYJNE:
Po tej lekcji uczeń: zna różne rodzaje diet, wie jak można wykorzystać komputer na lekcjach z Zasad żywienia, rozumie konieczność stosowania różnych rodzajów diet w różnych okolicznościach (konkretne stany chorobowe, nadwaga, racjonalne żywienie osób zdrowych), potrafi znaleźć wiadomości na temat diet na stronach internetowych, potrafi wybrać potrzebne informacje z tekstu, potrafi scharakteryzować wybrane rodzaje diet, potrafi dobrać dietę do konkretnego stanu organizmu człowieka.
3. FORMY PRACY Z UCZNIEM: - praca równym frontem - praca w parach
4. METODY NAUCZANIA: oparte na słowie -pogadanka oparte na działaniu -wyszukiwanie potrzebnych informacji na stronach internetowych
5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - stanowisko komputerowe podłączone do Internetu - adresy stron internetowych zawierające informacje na temat diet
6. LITERATURA WYKORZYSTANA PRZY PRZYGOTOWYWANIU ZAJĘĆ: - Podstawy żywienia człowieka – K. Flis, W. Konaszewska, WSiP - Racjonalne żywienie człowieka – S. Bączyk, Ł. Szczęśniak, PWN
7. CZAS:2x45min.
8. TOK LEKCJI: 1) Przypomnienie omówionego materiału dotyczącego diety: co to jest dieta? jakie jest znaczenie diety w żywieniu ludzi chorych? 2) Krótkie zapoznanie uczniów z celem prowadzenia lekcji w pracowni komputerowej. 3) Indywidualna praca uczniów przy komputerze z wykorzystaniem przykładowych adresów: - www.dieta.pl - www.kuchnia.3miasto.pl/dieta.html - www.webmedia/dieta - www.optymal-btw.aktis.i.p.pl - www.izz.waw.pl - http://republika.pl/dietetyka - http://wiem.onet.pl/wiem Uczniowie wyszukują informacje dotyczące różnych rodzajów diet: dieta podstawowa (lekko strawna), dieta bogatobiałkowa, dieta ubogobiałkowa, dieta oszczędzająca (z ograniczeniem substancji pobudzających wydzielanie soku żołądkowego), dieta niskotłuszczowa z ograniczeniem błonnika, diety specjalne (eliminacyjne), dieta optymalna, dieta śródziemnomorska; po czym podzieleni na dwuosobowe grupki tematyczne analizują przydzielone im diety.
4) Pogadanka na temat diet i ich charakterystyki Wybrani uczniowie przedstawiają opracowany przez siebie rodzaj diety, omawiają jej założenia i proponują przy jakich schorzeniach należy ją stosować. Pozostali uważnie słuchają, a następnie zgłaszają swoje uwagi, wątpliwości, które rozwiązywane są przy niewielkim udziale nauczyciela. Należy zwrócić uwagę uczniów na konieczność stosowania różnych diet w różnych stanach organizmu człowieka i doprowadzić do wyjaśnienia jak można dobrać określoną dietę.
5) Podsumowanie lekcji Jedna osoba z każdej dwójki w kilku słowach próbuje ująć charakterystykę „swojej” diety oraz okoliczności jej stosowania i podaje jako notatkę pozostałym uczniom.
opracowanie: mgr inż. Jolanta Chuchla ZSP nr 1 w Nowej Rudzie
|